دستگاه ازن زن

ضد عفونی و بهداشت استخر، نگهداری، تعمیرات و تاسیسات استخر، سرویس استخر

دستگاه ازن زن چیست؟

دستگاه ازن زن که به نام اوزوناتور (ozonator) نیز شناخته می شود، دستگاهی است که ازن را با مقادیر مشخص وارد آب استخر می سازد. هدف از اضافه کردن ازون به داخل آب استخر، تمیز و ضدعفونی کردن آن است. معمولاً از ازون در کنار سایر مواد شیمیایی سنتی و ترکیبی از آن ها برای تمیز کردن آب استخر استفاده می شود. یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد دیگر برای پاکیزه سازی آب استخر ها، کلر است. کلر را می توان محبوب ترین ماده شیمیایی برای تصفیه و ضدعفونی کردن آب استخر نامید. ولی با این حال، استفاده بیش از حد و یا کمتر از حد خاصی از کلر در آب استخر نه تنها کارایی کافی را نداشته، بله می تواند منجر به بروز شرایط خطرناکی شده و به شما آسیب وارد کند. بنابراین، استخرها از پمپ تزریق کلر برای این کار استفاده می کنند تا حجم مشخصی از کلر را طبق برنامه ریزی مشخص و هدفمند وارد آب استخر کنند. دستگاه ازن زن نیز همین کاربرد را دارد،‌ با این تفاوت که از آن برای تزریق ازن به داخل آب استخر استفاده می شود.

دستگاه ازن زن چطور کار می کند؟

دستگاه ازن زن از طریق عبور هوا از میان جریان بسیار قوی الکتریسیته با ولتاژ بالا کار می کند. این فرآیند مولکول های اکسیژن هوا یعنی O2 را جدا ساخته و تبدیل به مولکول های O1 می کند. این مولکول های جدید با یکدیگر ترکیب می شوند تا مولکول های ازون یعنی O3 را بسازند.

مزایای استفاده از دستگاه ازن زن برای استخرها

مطالعات انجام شده حاکی از آن است که استفاده از دستگاه ازن زن در استخرها مزایای زیادی را به همراه دارد و تاثیر زیادی در حفظ بهداشت استخر خواهد داشت. اضافه شده ازون به داخل آب استخر باعث می شود که آب از باکتری، قارچ، کپک و ویروس های موجود در آن آزاد شود و آن ها از بین بروند. علاوه بر این، دستگاه ازن زن باعث می شود که آب از ترکیب هایی مانند روغن بدن، چرک و سایر فرآورده های حاصل از بدن انسان نیز رها شود. دستگاه ازن زن در واقع اتصال این مواد اضافی به سطح آب را ضعیف تر ساخته و باعث می شود تا سایر مواد شیمایی و بهداشتی که از آن ها به منظور ضدعفونی کردن آب استخر استفاده می شود راحت تر بتوانند تاثیر خود را نشان دهند. به عبارت دیگر، در صورت استفاده از دستگاه ازن زن برای استخر، احتیاج به مقادیر کمتری از ]برای مثال[ کلر برای ضدعفونی کردن آب خواهید داشت. البته مدل های پیشرفته و گران قیمت تری از دستگاه ازن زن نیز تولید می شوند که استفاده از سایر مواد شیمیایی را بیش از پیش کاهش می دهند.

در مقایسه با استفاده از انواع کلر، استفاده از دستگاه ازن زن مزایای مختلفی به همراه دارد. یکی از مهم ترین مزایای استفاده از دستگاه ازن زن آن است که باعث اذیت شدن چشم ها، بینی و دهان افراد شناگر نمی شود. مزیت عمده دیگر استفاده از دستگاه ازن زن آن است که تاثیری در میزان Ph آب استخر ندارد. به عبارت دیگر، دستگاه ازن زن باعث اسیدی شدن آب استخر نخواهد شد. بنابراین، از آنجایی که با افزایش خاصیت اسیدی آب، قابلیت خورندگی در آن بیشتر می شود، استفاده از دستگاه ازن زن باعث افزایش طول عمر استخر نیز خواهد شد.

استفاده از دستگاه ازن زن باعث کاهش هزینه های مربوط به نگهداری استخر نیز خواهد شد. از آنجایی که این دستگاه تنها کافیست یک مرتبه خریداری شود و احتیاج به مواد اولیه ندارد، خرید آن را می توان نوعی سرمایه گذاری بلند مدت برای مجموعه استخر در نظر گرفت. همانطور که بیان شد، استفاده از دستگاه ازن زن باعث می شود تا احتیاج به مصرف مقادیر کمتری از سایر مواد شیمیایی پاک کننده و ضدعفونی کننده داشته باشید. بنابراین، با یک مرتبه خرید این دستگاه، می توانید برای سال ها در هزینه های خود صرفه جویی کنید. علاوه بر این، ازون بر خلاف کلر هیچ آسیبی به حوضچه استخر نمی رساند و بنابراین احتمال احتیاج انجام تعمیرات و بازسازی حوض استخر نیز کاهش پیدا خواهد کرد. درمجموع، در نظر داشته باشید که هزینه مربوط به خرید دستگاه ازن زن در بیشتر مواقع از طریق کاهش سایر هزینه های استخر سریعاً برای شما جبران خواهد شد.

به اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی