تعمیرات، سرویس و نگهداری استخر

هزینه مواد آب بندی و شیمیایی استخر، نگهداری، تعمیرات و تاسیسات استخر، هزینه های نگهداری استخر

نگهداری و سرویسهای لازم یک استخر

نگهداری استخر ضروری است، همانطور که نگهداری از خودرو، کامپیوتر و یا حیاط باغ و منزل شما ضروری است. نگهداری استخر در واقع شامل انجام کارهای روتین برای تمیز نگه داشتن استخر و انجام تعمیرات (در صورت لزوم) است. در این متن به معرفی اصول نگهداری استخر خواهیم پرداخت. اگر ساختمان، ویلا، باغ و یا ویلا شما استخری دارد، باید در نظر داشته باشید که ساخت استخر یک مقوله و نگهداری استخر مقولة مهم دیگری است. اگر دوست دارید از شنا در این استخر لذت ببرید و خاطرات خوشی را در آن رقم بزنید، پس حتماً باید نگهداری استخر را نیز جدی گرفته و به خوبی انجام دهید. برای اینکار، در ابتدا نیاز است تا بدانید سیستم کارکرد استخر به چه شکلی است و برنامه شما برای نگهداری استخر چیست. به این طریق، شما قادر خواهید بود تمام مشکلات استخر خود را حل کرده و به خوبی از آن نگهداری کنید. در ادامه به معرفی مهم ترین بخش های یک استخر و همچنین معرفی اصول نگهداری استخر خواهیم پرداخت.

اجزا اصلی استخر

برای نگهداری استخر، باید اجزا اصلی استخر را به خوبی بشناسید. به صورت کلی، سیستم استخر را می توان به ۴ بخش تقسیم کرد.

آب استخر: مسلماً مهم ترین بخش یک استخر، آب آن است. اگر آب استخر آلوده باشد، نه تنها شنا کردن در آن لذتی نخواهد داشت، بلکه حتی آزاردهنده نیز خواهد بود و ممکن است به انواع بیماری های عفونی و یا پوستی مبتلا شوید. علاوه بر این، تمیز نگاه داشتن آب استخر باعث طول عمر بیشتر آن و به خصوص طول عمر بیشتر تجهیزات استخر نیز خواهد شد.

دیوارهای استخر: دیواره ها در تماس دائمی با آب استخر هستند. بنابراین، تمیز و سالم نگاه داشتن دیواره ها نیز بخشی از نگهداری استخر است.

سیستم فیلتر استخر: پمپ ها در واقع هم نقش قلب، و هم نقش کبد را در استخر بازی می کنند. شاید کمی گیج شده باشید، ولی قضیه به این شکل است. پمپ استخر آب را همانند قلب در سیستم به چرخش در می آورد. در این مسیر،‌ فیلترها نیز آلودگی ها را همانند کبد از آب استخر جدا می کنند. بنابراین، هرگز نقش پمپ ها و فیلتر را در نگهداری استخر دست کم نگیرید.

سایر تجهیزات: اگر نقش فیلترهای استخر را همانند نقش کبد در بدن انسان در نظر بگیریم، پس تجهیزات دیگری نیز تحت عنوان لوله های دریافتی خروجی در داخل استخر وجود دارند که آن ها را نیز می توان شبیه به رگ های بدن دانست. این لوله ها در واقع آب آلوده را وارد فیلترها می کنند و سپس آب تصفیه شده را از طریق لوله های بازگشت مجدداً به داخل استخر باز میگردانند.

۳ اصل حیاتی برای نگهداری استخر

اصل اول نگهداری استخر: چرخش آب

همانطور که در طبیعت نیز مشاهده می کنیم،‌ آب راکد سریع تر فاسد و آلوده می شود و آبی که جریان دارد عموماً بسیار تمیزتر است. بنابراین، سیستم گردش آب یک اصل حیاتی برای نگهداری استخر است. شاید از خود بپرسید که آب چه مدت باید در گردش باشد؟ در حقیقت، بهترین حالت آن است که آب استخر به صورت ۲۴ ساعت و ۷ روز هفته در جریان بوده و راکد نماند. ولی از آنجایی که نگهداری استخر به این سبک شاید با بودجه و یا توانایی دستگاه های شما سازگاری نداشته باشد، توصیه می کنیم آب استخر را حداقل ۱۰ الی ۱۲ ساعت در طول روز به گردش در بیاورید. البته در این میان یادتان باشد که همیشه فیلترها را نیز تمیز کنید.

اصل دوم نگهداری استخر: تمیز کردن

سیستم گردش آب تمام حلال تمام مشکلات نخواهد بود و به تمیز کردن آب و محیط استخر نیز نیاز خواهید داشت.ولی با این حال، اگر اصل اول را به خوبی انجام داده باشید، نگهداری استخر و تمیز کردن آن بسیار آسان تر خواهد بود. آلاینده های زیادی می توانند وارد آب استخر شوند. از چربی سطح پوست گرفته،‌ تا محصولات آرایشی، واکس مو، ادکلن و یا حتی شاخ و برگ درختان. فیلترها قادر به تمیز کردن تمامی این موارد نیستند و به همین خاطر تمیز کردن استخر اهمیت پیدا می کند.

اصل سوم نگهداری استخر: کنترل شیمیایی

عنوان این بخش شاید کمی گیج کننده باشد. ولی اهمیت کنترل شاخصه های شیمیایی به هیچ وجه کمتر از دو اصل قبلی در نگهداری استخر نیست. سعی کنید طی فواصل منظم و نه چندان طولانی، برخی از شاخصه های شیمیایی آب مانند سطح اسیدی بودن (سطح نرمال برای استخر بین ۷.۴ تا ۷.۶ است)، قلیایی بودن (سطح استاندارد برای استخر بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ppm است) و یا غلظت مواد ضدعفونی کننده (مانند کلر) را همیشه بررسی کنید.

به اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی