ساخت سونا و هزینه های سونای خشک

قیمت و هزینه های ساخت سونا، سونا خشک و بخار، مواد شیمیایی و آب بندی سونا

ساخت سونا خشک و تجهیزات سونا

اگر قصد دارید برای ساختمان خود، و یا در یک مجموعه ورزشی اقدام به ساخت سونای خشک کنید، این مطلب مناسب شما است. طراحی و ساخت سونای خشک باید با دقت فراوانی انجام شود و عوامل زیادی را در آن در نظر گرفت، چراکه کیفیت نهایی سونا و همچنین تجربه نهایی ای که رقم خواهد زد، کاملا در ارتباط با این عوامل هستند. ساخت سونای خشک معمولاً در داخل مجموعه های ورزشی و یا استخر ها انجام می شود. با این حال، برخی از افراد به واسطه ورزشکار بودن، نیازهای پزشکی و یا حتی برای تجهیز ساختمان خود، تصمیم به ساخت سونای خشک در داخل ساختمان خود می گیرند. جالب است بدانید حتی خود شما هم با کمی حوصله و صرف زمان، می توانید یک سونای خشک در داخل ساختمان خود بسازید و یا اینکه یک اتاق را تبدیل به سونای خشک کنید! البته هرگز نباید انتظار ساخت سونای خشک حرفه ای را از خود داشته باشید. بنابراین، توصیه می کنیم خودتان این کار را شروع نکرده و از افراد و شرکت های متخصص بابت انجام آن درخواست کنید. چراکه نکات ریز  و مهم زیادی برای ساخت سونای خشک وجود دارند که رعایت کردن آن ها احتمالاً برای شما ممکن نخواهد بود. در ادامه معرفی برخی از این نکات خواهیم پرداخت.

هنگام طراحی و ساخت سونای خشک باید به چه چیزی توجه کنیم؟

در حقیقت قلب و مرکز یک سیستم سونای خشک، هیتر آن است. انتخاب نوع دستگاه هیتر، قدرت آن، کیفیت آن و حتی سنگ هایی که روی هیتر قرار می گیرند در زمان ساخت سونای خشک بسیار مهم و ضروری است. در واقع هوای گر موجود در داخل سونا و تجربه شما در زمان استفاده از آن بیش از هرچیز متاثر از این عامل خواهد بود.

اندازه و مساحت محیط

اندازه محیط یکی دیگر از مهم ترین مسائل است و به این صورت نخواهد بود که صرفاً یک اتاق را با تغییر کاربری و اضافه کردن تجهیزات بتوان تبدیل به سونا کرد. برای ساخت سونای خشک، باید محاسبات کافی جهت تعیین اندازه و مساحت فضا صورت بگیرد تا تجربه بهتری را حین استفاده از آن داشته باشید. برای مثال، برخلاف باور عموم، سونای بزرگ تر لزوماً به معنای بهتر بودن تجربه شما از استفاده از سونا نخواهد بود. اگرچه ساخت سونا خشک بزرگ تر به شما آزادی عمل بیشتری در طراحی ظاهری سونا خواهد بخشید، ولی این امر به معنای بهبود کارایی و بهره وری سونا نیست. مساحت سونا خشک باید به اندازه ای باشد که هم جریان هوا به خوبی در آن شکل بگیرد و هم آنکه محیط به خوبی گرمای لازم را پیدا کند. عموماً گفته می شود ابعاد استاندارد برای ساخت سونای خشک چیزی بین ۱۲۰ در ۱۲۰ و یا ۳۵۰ در ۲۵۰ سانتی متر است. موضوع مهم دیگر فاصله بین آخرین نیمکت تا سقف است که باید در حدود ۱۱۰ سانتی متر باشد. از سوی دیگر، توصیه می شود تا ارتفاع محیط داخلی سونا بیش از ۲۲۰ سانتی متر نباشد.

نحوه قرارگیری نیمکت ها

نحوه قرارگیری و طراحی نیمکت ها نیز یکی دیگر از مهم ترین نکاتی است که هنگام ساخت سونای خشک باید به آن توجه کرد. استفاده هرچه بیشتر از نیمکت ها و کاهش مساحت سطح زمین به افزایش کارایی و بهبود تجربه سونا خشک خواهد انجامید. استفاده حداکثری از نیمکت ها ظرفیت سونا را نیز افزایش خواهد داد و این امر نیز یک مزیت بزرگ شمرده می شود

برای ساخت سونا خشک از چه نوع چوب استفاده کنیم؟

اصولاً توصیه می شود تا برای ساخت نیمکت های سونای خشک از چوب درخت قاب و یا چوب سدار استفاده شود. برای ساخت دیواره های سونا نیز توصیه می شود تا از چوب کاج سفید نروژی، سدار و یا از چوب هملوک استفاده شود.

دما و رطوبت سونای خشک

دما و رطوبت دو عامل بسیار مهم و تاثیرگذار دیگری هستند که هنگام ساخت سونای خشک باید توجه ویژه ای به آن ها داشت. پیش از هرگز باید توجه داشته باشید که دما در داخل سونا ثابت نیست و همانطور که می دانیم، دمای قسمت های کم ارتفاع کمتر از قسمت های پر ارتفاع است. این در حالی است که حتی دو نفری که روی نیمکت های بالایی نشسته باشند نیز ممکن است گرمای متفاوتی را تجربه کنند که دلیل این امر نوع طراحی و نوع جریان هوای شکل گرفته در داخل محیط سونا است. با این حال، سوناهای معروف فنلاندی معمولاً بین ۸۰ تا ۹۰ درجه گرما دارند. البته انتخاب میزان گرما بستگی به انتخاب خود شما خواهد داشت. ولی توصیه می شود هرگز از دمای کمتر از ۶۵ درجه سانتی گراد استفاده نکنید. چراکه در این دما تقریبآً تمام باکتری ها قادر به فعالیت نیستند و محیط سونا از نظر بهداشتی بسیار بهتر و مطلوب تر خواهد بود.

به اشتراک گذاری این صفحه در شبکه‌های اجتماعی